Primaire inhoud van de pagina
Entity view (Content)
Entity view (Content)
Onderhoudsattesten en keuringsrapporten: aan wie bezorgen?
Het VEKA merkt op dat er verwarring is rond het al dan niet bezorgen van de onderhoudsattesten en keuringsrapporten, sinds het invoeren van de meldingsplicht voor de technici in 2022. Er zijn twee belangrijke administratieve stappen:
- Elk onderhoud en elke keuring moet de technicus melden.
U kunt het onderhoud of de keuring melden, ofwel manueel via de VEKA-webapplicatie 'Melding Centrale Stooktoestel', ofwel automatisch met uw softwareprogramma (indien goedgekeurd door het VEKA) en een API. Dit is vermeld in het Stooktoestellenbesluit (artikel 15 § 7).
U hoeft enkel de gegevens die voor het VEKA van belang zijn, te bezorgen. Dit betekent dat u de meetresultaten van de metingen die zijn uitgevoerd bij het onderhoud of de keuring, evenals de attesten waarop deze gegevens staan, niet hoeft te bezorgen. Sinds de update van de VEKA-applicatie begin 2025 is het bovendien niet meer mogelijk om attesten op te laden.
Sinds kort verschijnen de meldingen van keuring en onderhoud ook in de Woningpas van het merendeel van uw klanten. Zo behouden ze het overzicht op de uitgevoerde onderhoudsbeurten en kunnen ze tijdig een nieuwe inplannen.
Let wel: in de Woningpas krijgt een eigenaar voor zijn eigendom(men) wel de meldingen te zien die de installateur deed, maar de rapporten, attesten of meetresultaten komen niet in de Woningpas.
- De technicus is verantwoordelijk voor het bezorgen van de attesten en rapporten aan de gebruiker.
Als erkende technicus blijft u verantwoordelijk om de onderhoudsattesten (verbrandings- en reinigingsattest) en het keuringsrapport rechtstreeks aan de gebruiker van het toestel (eigenaar of huurder) te bezorgen.
Deze attesten hoeft u niet door te sturen naar het VEKA. Ze worden ook niet opgeslagen in de VEKA-applicatie of de Woningpas.
Deze verplichting is vastgelegd in het Stooktoestellenbesluit (artikel 15 §1 en §2).