Corona stresstest

Aanmelden

Stresstest biedt installatiebedrijven perspectief tijdens en na corona

Stresstest biedt installatiebedrijven perspectief tijdens en na corona

 

Klik hier om de stresstest en de begeleidende presentatie te downloaden.

Één op twee installatiebedrijven – elektro, sanitair, verwarming, ventilatie en airconditioning – zag zich gedwongen om zijn activiteiten volledig stop te zetten om het COVID-19 mee te helpen bestrijden. 39% zegt de activiteiten gedeeltelijk te hebben moeten stopzetten. Dat blijkt uit onze recente bevraging.

Om installatiebedrijven te helpen zich voor te bereiden op het heropstarten van hun activiteiten, ontwikkelde Geert Vanhees, groeistrateeg bij 4Growth, een stresstest. “De stresstest stelt installatiebedrijven in staat om op een eenvoudige manier de impact van de Coronacrisis op hun bedrijf in kaart te brengen, zegt Jan Lhoëst, commercieel directeur bij Techlink. “De huidige crisis is voor sommige bedrijven een bedreiging. Voor anderen net een kans. Regelmatig worden zwaktes van een bedrijf net een sterkte, of omgekeerd. Sterktes van een installatiebedrijf kunnen mogelijks een nog grotere sterkte worden. Met de stresstest bieden we bedrijven een concreet instrument om hier inzicht in te krijgen en de coronacrisis te beheersen”.

Eens een bedrijf de impact van de crisis in kaart heeft gebracht, kan het nieuwe doelstellingen formuleren en vertalen naar concrete acties om de negatieve impact te verminderen en de positieve impact ten volle te benutten. Hierdoor krijgen installatiebedrijven meer controle tijdens de respons- en de post-crisis fase.Hoewel de huidige gezondheidscrisis nog niet voorbij is, is het absoluut noodzakelijk dat de installatiebedrijven zich nu al voorbereiden op een krachtige herstart.

Naast de stresstest biedt Techlink i.s.m. Geert Vanhees van 4Growth enkele concrete tips die bedrijven kunnen omarmen om hun business tijdens en na de versoepeling van de coronamaatregelen terug te activeren. “Hoewel de lockdown er stevig heeft ingehakt bij de Belgische installatiebedrijven, gebruiken velen de huidige situatie ook om zaken te realiseren waar ze onder normale omstandigheden niet aan toe komen. Denk maar aan het voorbereiden van campagnes, het vervolledigen en opkuisen van databases, het in kaart brengen van innovaties voor de toekomst, prospects in nieuwe segmenten in kaart brengen, enzovoort”, zegt Jan Lhoëst. “Verder is het noodzakelijk om de relatie met bestaande klanten en leveranciers te blijven onderhouden, ook tijdens de crisis. En zonder meer is financiële scenarioplanning belangrijk om deze crisis te overleven.” Jan Lhoëst merkt ook op dat Techlink zijn installateurs begeleidt doorheen de energietransitie in de technische sector. Wij krijgen nu sterke signalen dat de post-Corona klant nog meer duurzame oplossingen zal wensen. En dat hij naar nog meer digitale processen zal vragen. Allemaal aspecten die installateurs nu kunnen voorbereiden.”

 

Binnenkort organiseren we voor onze leden ook een webinar waarin Geert Vanhees zal toelichten hoe je de tool juist moet gebruiken. Meer info volgt...

 

Klik hier om de stresstest en de begeleidende presentatie te downloaden.